Basredigering.

Nu tänkte jag berätta lite om hur jag fotar och redigerar mina bilder. Kanske är kul att veta? Om inte så kan ni ju sluta läsa typ nu ^^



Här är alltså originalbilden. "Dimman" på vattnet fick jag till genom att öka slutartiden och därmed "sudda ut dom skarpa vågorna. Dimman är alltså inte något jag lagt till i efterhand. Hur som helst, ska man öka slutartiden så pass mycket rekommenderar jag att man håller till på ett relativt mörk ställe, annars tar kameran in för mycket ljus och då blir det inte så fint ^^ Här hade jag slutaren på 1/4.

Som ni ser så är bilden rätt så grå och tråkig. Jag använder mig av Photoshop cs3 extended och den sjukt grymma Camera Raw plug in:en även fast jag sällan fotar i Raw-format. 
När jag redigerar mina bilder är det först och främst kontrasterna som kameran missar som jag vill åt, så jag brukar öka kontrasten och intensiteten för att ljusa upp bilden. Sedan, om man känner att bilden är lite oskarp så kan man lägga på en "oskarp mask" för att fixa till skärpan. Där har ni bas-redigeringen. Sen ville jag göra bilden lite mer spännande, så jag ändrade lite på färgtonen för att göra den lite mystisk.

Sen så har jag beskärt den lite för att få bort den fula kanten. Bara ett litet tillägg sådär.



Man kan göra på massa olika sätt för att justera färgerna i bilden men jag valde att göra det genom att klicka på "bild" uppe i menyfältet, och sedan "justeringar" och efter det "färgbalans". Där kan man ändra själva tonen i bilden. Jag valde en lite lila-aktig nyans för att tillsammans med dimman få en lite magisk känsla.

Vad säger ni, mer såna här inlägg, eller inte? det är ni som bestämmer! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0